Drogi Rodzicu!!!
Rozpoczyna się czas wspaniałej przygody dla Państwa Dzieci, przygody z przedszkolem. Tu zawiążą się pierwsze przyjaźnie Waszych pociech, tu będą miały miejsce pierwsze sukcesy edukacyjne, tu mały człowiek będzie stawiał pierwsze kroki do samodzielności. To będzie dobry czas, obfity w wiele ciekawych zdarzeń dla dzieci, a także dla Państwa jako rodziców.
Zanim dziecko poczuje się pewnie w przedszkolu i z radością będzie do niego wbiegało musi nastąpić okres adaptacji.
Adaptacja do przedszkola to proces, podczas którego dziecko poznaje nowych ludzi, w tym przypadku Panie nauczycielki i kolegów/koleżanki z grupy, oraz uczy się nowego miejsca i zasad w nim panujących. Mówimy, że proces adaptacji został zakończony, gdy dziecko czuje się bezpiecznie w przedszkolu. Do tego potrzeba nawiązania relacji z opiekunami i czasu.
Proces adaptacji przebiega u wielu dzieci podobnie, ale zawsze też trochę indywidualnie. Emocje często towarzyszące dzieciom w trakcie adaptacji to ciekawość, podekscytowanie i lęk. Emocje te mogą towarzyszyć także rodzicom. To naturalne emocje, które są zdrową reakcja na zmianę.
Dzieci, które regularnie uczęszczały do żłobka znają schemat rozstania z rodzicem, wiedzą, że rodzic po nich wróci. Towarzyszy im mniejszy lęk. Dzieci, które rozstaja się po raz, będą musiały przy wsparciu Pań nauczycielek oswoić się z lękiem, aż do momentu, gdy on minie.
My nauczyciele i opiekunowie wiemy, że na nas spoczywa rola ukojenia emocji Państwa dzieci. Wkładamy w to całe nasze serca, wiedzę i doświadczenie.
Co warto wiedzieć o procesie adaptacji:
· Adaptacja trwa średnio około miesiąca, u jednych dzieci szybciej, u drugich trochę wolniej i ZAWSZE MIJA. W 100 % kończy się sukcesom 🙂
· Jeśli w czasie adaptacji nachodzą Państwa jakieś wątpliwości i pytania proszę zgłaszać je nauczycielowi (konsultacje są czasem, na którym z nauczycielem można omówić wszelkie wątpliwości).
· Trzeba budować dziecku pozytywne i realistyczne skojarzenia z przedszkolem: np. będziesz tam miała wiele koleżanek; mamy tam nie będzie. Absolutnie nie można straszyć dziecka przedszkolem.
· Płacz dziecka przy pożegnaniu z rodzicem jest naturalny oraz pełni rolę redukującą napięcie wewnętrzne (przynosi ulgę), ponadto jest sygnałem dla Pani – zaopiekuj się mną, potrzebuję wsparcia.
· Pożegnanie z dzieckiem w szatni jest momentem wielu emocji. Są dzieci, którym służy czułe i krótkie pożegnanie. Inne dzieci mogą potrzebować więcej czasu. Państwo jako rodzice wiecie, co służy Waszym dzieciom najlepiej.
· Proszę pamiętać o obecnie panujących procedurach bezpieczeństwa i o tym, że obowiązuje ograniczony czas przebywania w szatni przedszkolnej. Przy dłuższych pożegnaniach zanim wejdzie się do przedszkola można posiedzieć z dzieckiem chwilę na ławce w ogrodzie przedszkolnym.
· Warto również zasygnalizować nauczycielowi, że potrzebuje się pomocy przy rozstaniu z dzieckiem. Nauczyciel chętnie wtedy pomoże.
· Okna w sali przedszkolnej w okresie adaptacji nie służą do powtórnego żegnania się z dziećmi ani do oglądania dzieci. Dziecko postawione w sytuacji, że widzi rodzica powtórnie narażone jest na podwójny stres.
· Można włożyć też dziecku do kieszeni jakiś malutki podarunek od siebie np. rysunek serduszka.
· Warto odbierać dzieci szczególnie w pierwszym tygodniu po drugim śniadaniu, przed leżakowaniem i sukcesywnie wydłużać dziecku czas pozostawania w przedszkolu.
· Należy jasno określić dziecku czas odbioru z przedszkola w formie symbolu np. przyjdę po drugim śniadaniu; przyjdę po obiadku. Umów tych należy się ściśle trzymać.
· Warto nagrodzić dziecko po dniu spędzonym w przedszkolu swoją uwagą i zainteresowaniem, miłą wspólną zabawą.
· Przy dużym stresie dziecka i niepokojach rodzica można zadzwonić do przedszkola i zapytać „jak ma się dziecko”.
· Warto uczestniczyć w spotkaniach adaptacyjnych………………………………………………….
· W razie potrzeby przed 1 września można umówić się na indywidualną rozmowę z nauczycielem.
Ważne informacje:
· Dzieci przyprowadzamy do godziny 8.30
· Pory posiłków: I śniadanie 8.30, II śniadanie 11.00, odpoczynek na leżakach 11.30-13.00 obiad 13.30 (Ramowy rozkład dnia dostępny na stronie http://przedszkole117.com.pl/
· Pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu przynosimy: ubrania na zmianę w worku (zostawiamy w szatni w przegródce dziecka, sukcesywnie uzupełniamy) oraz piżamkę, kapcie, śpiworek, chusteczki suche, chusteczki nawilżane. Pamiętajmy, że wszystkie rzeczy dzieci trzeba podpisać.
· Zachęcamy też państwa do wykonania z dzieckiem wizytówki z jego imieniem np. na folii samoprzylepnej.